2009-03-06
00:14:50

Piratdebatten

Jag har precis läst igenom mina bevakade bloggar, och läste bland annat JuliaAmanda's inlägg om copyright och Ipred-lagen. Det fick mig att bli sugen på att skriva ett liknande inlägg här, så ett tack till henne för idén :)



Piratkopiering är väl något som samtliga svenskar ser som något olagligt, och för många är det en teknik som de inte förstår sig på. Bara internet och datorer kan ibland vara svårt att fatta.

I PirateBay-rättegången märktes detta tydligt, för åklagaren (företrädaren för alla skivbolag mm.) hade många åsikter om hur sidan var uppbyggd, att den riktade sig till pirater och att den hade en massa filer på en server som man laddade ner.

Alla som någon gång har laddat ner något med .torrent-teknologi vet ju att detta inte stämmer. Filerna som distribueras kommer från ett stort antal datorer och delas i små bitar, och Pirate Bay har endast länkar som visar användarna var filerna finns.

När nu åklagaren vill att hela Pirate Bay ska stängas ner och grundarna ska stämmas på gigantiska summor pengar, går hon även till hård attack mot t.ex. Google, utan att veta om det.

Det är nämligen så, att Pirate Bay och Google gör precis samma saker, de distribuerar länkar som användaren anses ha nytta av. Frågan är då bara varför skivbolagen går till attack mot fyra "små" killar i Sverige, istället för att stämma Google, ett av världens största företag? Vågar de inte?

Jag väntar med stor spänning inför domen, som antagligen inte kommer bli särskilt hård eftersom de fyra killarna totalt mosat alla argument som åklagaren har lagt fram.



JuliaAmanda skriver också om att hon laddar ner för fullt nu innan första april, eftersom det är då som Ipred-lagen börjar gälla. Den lagen anser jag vara grovt kränkande mot alla människors integritet, och den borde inte ens få kunna röstas igenom.

EU-domstolen har ju kommit fram till precis samma sak och uppmanar nu Sverige att avskaffa både FRA-lagen och att inte införa Ipred, eftersom det strider mot EU's grundlagar om mänskliga rättigheter.



Finns det då något som man som vanlig svensk medborgare kan göra åt detta? Självklart!

Gör som jag har gjort, gå med i Piratpartiet (om du är under 26 är det Ung Pirat) occh gör din röst hörd i EU-parlamentsvalet och även i nästa riksdagsval. Det är så vi kan göra skillnad!

Dessutom har Piratpartiet en organisation som på alla möjliga olika sätt totalt förnedrar övriga partiers. De har ju knappt börjat använda internet, medan vi i Piratpartiet använder internet till allt!

Så min uppmaning, om just du vill göra skillnad:
Gå med i Piratpartiet nu, och berätta för alla dina vänner om vad vi står för!

Här registerar du dig som medlem: [länk]

Kommentarer
Postat av: Michaela

Ny design, nya besökare och regelbunden uppdatering.

Besök mig gärna och säg vad du tycker!



Kram Michaela

2009-03-06 @ 01:13:33
URL: http://mejx.blogg.se/
Postat av: Melody

Oj, domen kommer du få vänta länge på!! Den beräknas dröja ca 4 år! :P

Jag är nu stolt medlem! Tack för tipset! :D

Ang nedladdning så finns det inget folk kan göra. Data världen är för stor. När fra lagen går i kraft kommer det finnas div sätt att kringgå det hela med ;)

2009-03-06 @ 08:08:12
URL: http://www.melodyy.se
Postat av: Michaela

okej .. ska kolla upp om jag lyckas fixa det! :) tack!

2009-03-06 @ 10:46:39
URL: http://mejx.blogg.se/
Postat av: martina

japp, i kursen "arl" :P ska måla om lite på skolan faktiskt^^

2009-03-06 @ 12:57:07
URL: http://msweety.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej! skulle du vilja hjälpa mig med en grej? :)

2009-03-06 @ 14:16:10
URL: http://fotoblixt.blogg.se/
Postat av: Sanne

Nu är jag här igen :P Med en ny design och nya problem... Om du går in på testbloggen så förstår du nog vad jag menar.



Jag vill såklart ha hjälp att förstå hur och vad jag ska ändra för att få till det, så att det ligger i linje och sånt. Jag vet ju att det går, och har testat det jag tycker verkar mest logiskt att testa, men det vill sig inte ändå... Jag tycker det är så roligt att hålla på och vill ju så gärna lära mig att göra allt själv, så jag slipper fråga hela tiden. Men det har väl med förståelsen att göra. Fattar man inte så kan man inte göra :)

Jaja, nog babblat, jag hoppas du kan hjälpa mig! (igen) :)

2009-03-06 @ 17:53:06
URL: http://sannelovesjoel.blogg.se/
Postat av: JULIA AMANDA

Mycket bra skrivet du med! Och vad trevligt med lite länkning ;)

2009-03-07 @ 22:18:19
URL: http://juliaamanda.blogg.se/
Postat av: Marie

Sjukt bra inlägg, Jonas. Jag reggar mig direkt!

2009-03-08 @ 21:51:48
URL: http://vivalamarie.blogg.se/
Postat av: Lynn

Jag förstår vad du menar med att jämföra Pirate Bay med Google, dock så är det ju inte riktigt samma sak. Google ger ju inte tillgång till filer som finns på användarnas datorer, utan länkar ju bara vidare till hemsidor.



Men jag håller helt med dig i övrigt, både när det gäller att de inte verkar veta vad de pratar om, och vad gäller lagarna. Bra skrivet :)



Ha en fortsatt trevlig dag!

2009-03-10 @ 13:24:17
URL: http://elineevelyn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0