2010-10-03
19:03:42

Fråga: Vad gör en flygledare?

Fick idag en fråga från miiah som löd:
Vad gör en flygledare?

En enkel men ganska klockren förklaring är att en flygledare helt enkelt leder flygplan.

Det arbetet kan delas upp i två stora områden; flygledartorn och radar.

I flygledartornet leder flygledaren trafik på marken, både flygplan och fordon, och i luften. Den viktigaste uppgiften är att se till att flygplanen kan starta och landa med rätt säkerhetsavstånd. I tornet jobbar man främst med visuell information, att alltså se flygplan och fordon med sina egna ögon och därifrån ta ett beslut över vad som ska/kan/får hända. Vid dåliga förhållanden finns det även hjälpmedel såsom radar att falla tillbaka på.

Mellan flygledartornet och radar finns det en inflygningskontroll, och de flygledare som jobbar med detta kan antingen sitta i flygledartornet eller också på en kontrollcentral tillsammans med radarkontrollen. Den viktigaste uppgiften här är att slussa ner flygplan mot flygplatsen med lagom avstånd i förhållande till det rådande vädret eller andra omständigheter. In i det här området kommer också de flygplan som precis startat, och de ska istället ledas i rätt riktning mot sin destination, men fortfarande med rätt säkerhetsavstånd mm.


Det största området täcker radarkontrollen upp, där hela världen är uppdelad i tårtbitar som en ansvarig flygledare tar hand om. Här gäller det att hålla koll så att flygplanen håller sina säkerhetsavstånd och att de plan vars kurs korsar varandra inte gör det vid samma tidpunkt och samma höjd. Här finns all information på en datorskärm, som tar in information från system såsom bl.a. radar.

Som en sammanfattning kan flygledarens roll fokuseras till följande punkter:
  • säkerhet (i alla delar går säkerheten först)
  • övervakning
  • kommunikation

Ett flygplan har alltså inte en flygledare under sin resa, utan minst tre stycken då de växlas över när flygplanet kommer in i en ny zon.



Jag hoppas att det här gav svar på frågan, och om ni undrar något mer är det bara att skriva!
Alla kommentarer uppskattas, så kommentera nu...

2010-10-01
15:23:10

Ett steg kvar till delmålet

Fick häromdagen hem ett brev på posten från LFV, och när man gått och väntat på det i en dryg vecka vet man precis vad som gäller. Ja eller nej, hur gick intervjun?

Precis som Sanna i det här inlägget, klarade jag av intervjun och är därför vidare i testprocessen. Nästa steg är en läkarundersökning samt en kontroll i polisens register. Något som känns ganska tryggt, eftersom jag har genomgått något liknande (kanske inte lika omfattande läkarkontroll, men ändå) i och inför lumpen..

Som en sammanfattning, ett steg närmare delmålet (att komma in på flygledarutbildningen) genom att klara fas 3. Om jag skulle få ett elevgodkännande höjer jag också konkurrensen om de 30 tillgängliga platser som finns på EPN våren 2012, något som mina klasskamrater inte uppskattar lika mycket som jag.

RSS 2.0