2009-03-14
23:36:52

Man måste sticka ut!

Det har blivit en massa Melodifestival i de senaste inläggen här på bloggen, så jag tänkte avsluta med ett inlägg med lite tankar från mig angående detta fenomen.



Tanke 1: Vem har störst chans i Eurovision?
Tidigare år har Sverige skickat "vanliga" schlagerlåtar till Eurovision och finns det någon som missat vad vi har uppnått för resultat? För er som missat, totala bottennapp.
Finland chansade för något år sedan på att skicka en lite ovanlig låt, Lordi, till Eurovision, och hur gick det? Jo, de vann!

Att delta med en låt som väcker uppmärksamhet tror jag är nyttigt, eftersom man annars bara smälter in i mängden. Så jag säger: Bra röstat Sverige, och lycka till i Moskva Malena!



Tanke 2: Vem tar hem pengarna?
Med tanke på den senaste tidens mediala uppmärksamhet på "piratindustrin" skulle jag vilja skriva lite kring Melodifestivalen. Vilka låtskrivare är det som tjänar STIM-pengar varje gång deras låt spelas? Jo, det är såklart Ingela Pling Forsman och Fredrik Kempe, de som har minst två låtar i final.

Hur rättvist är det? Med tanke på att det säkerligen skickas in 2000 bidrag till Melodifestivalen varje år, så borde ju dessa två skicka in minst 10-20 var. Jag tycker att det är dags att vi släpper in lite nya förmågor i festivalen, så att vi kanske får lite omväxling på låtarna? Eller vad tycker ni?

En ny regel inför nästa års Melodifestival tycker jag ska införas: Max 1 låt per låtskrivare, så får vi en betydligt roligare festival!



Tanke 3: Eurovision Song Contest, är det verkligen en sångtävling?
Svaret nuförtiden är tyvärr nej, eftersom allting handlar om ekonomi och politik. Det land som har flest grannländer eller helt enkelt bäst relationer med andra europeiska länder vinner Eurovision, så enkelt är det.

Att den svenska artisten då åker ut i Europa på promotion-turné är väldigt intressant, för vilka röster är det vi försöker vinna? Förhoppningsvis gör Malena Ernmans namn lite skillnad i den här saken, med tanke på att hon redan nu har en bokning till Barcelona 2013 :O



Tanke 4: SKANDAL: Jag ringde och röstade, men kom inte fram!
Jag säger bara, sluta klaga! Hur troligt är det att bara de som ringde på ett annat bidrag än det som vann inte kom fram? Jag skulle säga att det troligtvis är lika stor del av anhängarna till Malena som inte kom fram och kunde rösta. Det är bara det att de inte skriver till alla tidningar och forum och skyller på SVT.



Nu har jag skrivit klart kring Melodifestivalen för i år, Eurovision Song Contest går nämligen av stapeln när jag sitter på ett plan hem från Mallorca den 1 maj. Men jag önskar ändå Malena ett stort lycka till i finalen!

Kommentarer
Postat av: ღ Sofiα Werℓin

Nej var glad för att du har sluppit det :D

2009-03-14 @ 23:46:38
URL: http://sofija.blogg.se/
Postat av: Sally

Sv: Jo, det kan hon säkert ha :P.

2009-03-14 @ 23:55:59
URL: http://itisallaboutsally.blogg.se/
Postat av: MICHAELA D

Svar:Jag kommer med all säkerhet tillbaka! :)

Du är välkommen tillbaka du också :)

2009-03-15 @ 00:10:59
URL: http://michaelaa.webblogg.se/
Postat av: Jimmy

Lordi vann nog mer pga deras kläder en låten men den var det inget fel på!

2009-03-15 @ 11:42:39
URL: http://jjimmy.blogg.se/
Postat av: johan

Vi borde lägga ner det där och angagera oss i någonting annat istället.

2009-03-15 @ 14:41:54
URL: http://johanbliixt.blogg.se/
Postat av: Elin [ n e v n a r i e n ]

Fyrkantigt kommer det bli, men jag funderade på 3x3 eller en rad bara... om tre stycken som inte är på en rak linje utan som går snett ned åt sidan.. men jag vet inte :P

2009-03-15 @ 22:39:00
URL: http://nevnarien.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0