2009-01-09
23:52:35

Sverige - Kanada x 5

Att spela en match där förutsättningarna inte är likadana för båda lagen känns för jävligt. Det är en sak att landslaget i J-VM får några extra domslut emot sig på grund av publiktrycket, men att gå in till match och på förhand veta att domaren är kompis med ett antal spelare och ledare hos motståndarna och sedan känna sig själv hatad, det är inte bra.

Givetvis är all form av "unfair play" tråkigt, men att själv delta i matchen är värre! Vi som spelar i division 4 får dock stå ut med domare som dömt i 40 år, har dålig kondition och är väldigt förtjusta i att favorisera hemmalaget. Sveriges handbollsförbund och de lokala sådana har inga domare att tillgå. Vi har fått spela en match med ett par yngre domare, och det märktes skillnad direkt. De tillät ingen påverkan utifrån och definitivt inget från spelarna på plan. De dömde för samma saker för båda lagen, och efteråt var alla mycket nöjda med hur matchen varit att spela.

Jag dömer själv handboll, dock för juniorer födda 94 och tidigare, men trots det vill jag som domare vara en förebild för ungdomarna och visa att det inte tillåts att spela hur som helst, att reglerna är till för alla.



Nog tjatat om det, men ni har antagligen redan räknat ut hur det gick i matchen efter min inställning än så länge i inlägget.

Vi förlorade med 28-26, och jag kan acceptera förlusten, för vi kom inte upp i normal standard. Inte ens i närheten. Dock är steget till att lägga förlusten på domarna inte långt. Vi har haft ett speluppehåll sen den 15 november, alltså nästan två månader, och det märktes på planen. Vi tappade bollar, gjorde många tekniska misstag och var helt enkelt inte med i matchen. Några gånger var vi på väg tillbaka, dels när vi tog igen ett femmålsunderläge i första halvlek, men även i andra tog vi igen mål efter mål och var med tio minuter kvar att spela bara två mål efter. Vår tränare, han med bloggen, tog time-out och förklarade att det var vi som var på gång, och att vi bara skulle spela lugnt anfallspel och säkra bakåt.

Där slog det slint i våra matchovana hjärnor på något sätt. När vi lyckats få tag på bollen efter antingen målvaktsräddning eller skott på täckande försvarare slängde vi bort onödiga bollar på kontringspass som inte gav något resultat. Istället fick de ytterligare ett anfall och trots att vi lyckades hindra skottet fick de tillbaka bollen direkt. Med en minut kvar låg vi under med två mål, och då gällde det att få tag på bollen och skjuta ett snabbt skott för att ha chansen på ett oavgjort resultat. Tyvärr blev det inte så. De gjorde 28-25 och matchen var körd. Vi lyckades dock få in ett tröstmål så att slutresultatet skrevs till 28-26.

Nu är jag lite smått deprimerad, även om jag fick ett något uppiggande samtal precis efter jag hade duschat :) Tack Emmie :)



Nu är det däremot dags för sängen och kolla lite på Terminator 2. Ska trots allt upp hyfsat tidigt imorgon eftersom jag ska döma handboll klockan 10 och ska göra ett betydligt bättre intryck än vad jag fick av dagens domare.



Imorgon tänkte jag skriva något nytt tips antingen när det gäller Photoshop eller möjligtvis webbdesign/blogg. Så missa inte det!

http://www.laholmstidning.se/article/20090109/SPORT01/517687492/1197/sport/*/HANDBOLL-/hok-gick-pa-pumpen

Kommentarer
Postat av: Ellen [Alatariiel]

SVAR: Otrloligt O_o, fast jag vet inte ibland känns det som om det inte beror på ljusförhållandet. Ja jag ska nog fota en hel del ;D

2009-01-10 @ 00:16:27
URL: http://alatariiel.blogg.se/
Postat av: Fanny

sv: Ja, precis :)

Ja, tur är det. De småa loven kan mer än väl behövas mellan perioderna ;)

Allt bra med dig annars? :)

2009-01-10 @ 15:30:48
URL: http://faanny93.blogg.se/
Postat av: Max

sv: Nja vet inte om den kommer gå i sverige för svenska reklamer är så himmla dåliga!

2009-01-10 @ 15:32:22
URL: http://maxtorstensson.blogg.se/
Postat av: Fanny

sv: Okej, kul att höra :)

Ha en super bra helg!

2009-01-10 @ 17:13:46
URL: http://faanny93.blogg.se/
Postat av: Minaya

Det skulle vara en ära för mig.. :-) Ambassadör..



Det är blogg.se so strular. tycker att de strulat mkt senaste tiden.. Hm-- Uppdateringar kanske..



Hur det med dig idag då? hitta på nåt kul?

2009-01-10 @ 17:30:58
URL: http://minaya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0