2009-01-07
19:56:10

Stilmall

Fortsätter lite på min webbdesign-del, och här kommer en förklaring till de olika delar som finns i stilmallarna på blogg.se



I stilmallen så skrivs först namnet på textformen ut, sedan en "framåtklammer" som innebär att formateringen kan börja skrivas och sedan ska den avslutas med en "bakåtklammer".

Det finns flera olika typer av textformer, här kommer en lista på de vanligaste:

formatnamn, att skriva bara ett namn styr ofta de stora delarna i en design, som t.ex. hela body-taggen eller de olika rubriktyperna (h1, h2 osv.)

#formatnamn, när man skriver en fyrkant(#) framför namnet styr det de stora delarna som finns inuti designen, som de två kolumner min design består av (#content och #side)

.formatnamn, när man skriver en punkt(.) framför namnet styr det textformer, som t.ex. rubriker i menyn eller textformateringen i en hel designdel.

.formatnamn a, textformat för eventuella länkar som finns i "formatnamn"-formatet

.formatnamn a:hover, när man lägger till ":hover" efter föregående del styr det hur eventuella länkar agerar när muspekaren hålls över länken.

.formatnamn ul, textformat för en punktlista med punkter.

.formatnamn ol, textformat för en punktlista med siffror.

.formatnamn li, textformat för punktlistan, oavsett om det är punkter eller siffor.



Detta är en lista över de format som fanns med i min formatmall, om ni har några andra som ni vill ha förklarade, så skriv en kommentar och underrätta mig om detta :)

Som vanligt får jag skriva att om ni har några frågor, skriv en kommentar och fråga så ska jag besvara det :)

Kommentarer
Postat av: Max

DU ge tips på tips du ;)

2009-01-08 @ 10:01:06
URL: http://maxtorstensson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0