2009-01-06
04:50:15

Orättvist?

Aftonbladets startsida efter matchen.



Tyvärr är orättvist ett ganska bra ord i den här matchen, där Kanada har ett sådant hemmatryck att inte ens domarna kan vara opartiska. Segersiffrorna 5-1 är också lite för stora för att spegla matchen, 3-1, som det stod innan Sverige provade att spela utan målvakt, var betydligt mer rättvist.

Aftonbladets rubrik "Överkörda" hade också kunnat vara en bra rubrik på detta inlägget, för det var precis vad Sverige blev, och då menar jag inte i resultatväg utan fysiskt. I ishockey brukar man tala om att målvakten är "fri" från tacklingar, oavsett var han befinner sig i egen zon. Men på grund av det massiva publiktrycket valde inte domarna att bestraffa någon av de fyra (4!) överkörningarna som kanadensarna gjorde på den svenska målvakten. De fyra domarna var ibland så ofta engagerade på vad som hände med pucken att de missade de regelbrott som skedde på andra platser på isen också, och eftersom de inget sett, kunde de inte heller bestraffa. Detta lyckades självklart de kanadensiska spelarna utnyttja. Anledningen till att man valt att använda fyra domare är just för att hindra regelbrott från att bli sedda, men i detta fallet var alla domarna för upptagna med att njuta av den förmodligen underbara stämning som rådde i hallen.

Hemmapubliken gjorde inte heller något större intryck på mig, eller jo, de gjorde ett intryck, som fick mig att bli mycket mer negativ till kanadensare i stort. Att bua under en match kan vara okej, beroende på orsak, men när matchen är färdigspelad och priser till matchens och turneringens bästa spelare ska delas ut, då ska det vara slut. Men två svenskar fick pris som matchens spelare i Sverige, och de fick gigantiska burop från 20000 åskådare. KATASTROF!

Det värsta är att J-VM spelas i Kanada nästa år igen, sedan i USA, i Kanada och i Kanada, vilket innebär att det kommer vara precis samma story de kommande åren. Fruktansvärt för att vara rakt på sak.




Under de sista minuterna av dagens final började jag kommentera matchen på ett sätt ganska likt Ara Abrahamian, för vem vill spela under ojusta förhållanden? Vem vill brottas när domarna inte är konsekventa? Jag hade blivit så lycklig om alla de svenska spelarna helt enkelt hade lämnat sina silvermedaljer i mittcirkeln och åkt in i omklädningsrummet. Som tur var gjorde de inte det, utan stod ordentligt uppradade och applåderade åt kanadensarna.

Självklart ska vi inte få en stämpel på Sverige som ett land som ger upp, utan vi är artiga och accepterar fakta. Förhoppningsvis kan vi lära ut något av det här till nordamerikaner, när vi någon gång kring 2014 möjligtvis (!) får J-VM till Sverige...

Hoppas att ni orkade läsa alltihop, och inte blev allt för deprimerade ;)
Glöm inte att följa min blogg via bloglovin.


Kommentarer
Postat av: martina

Jag har dans som estetiskt val, o de ligger på tisdags-eftermiddagarna :P däremot har jag biologi på fredag en lektion^^

japp, han får försöka spara det :P

Allt bra annars? =)

2009-01-06 @ 09:14:13
URL: http://msweety.blogg.se/
Postat av: Max

Att hålla sig vaken gick tills första perioden sen så somnade max in så djupt och fint!. men vakande vid 10 med nyhetsmorgon på fick se att de hade förlorat! Men du verka hållt dej vaken?

2009-01-06 @ 11:44:07
URL: http://maxtorstensson.blogg.se/
Postat av: Ellen [Alatariiel]

SVAR: Jaha, som ett exempel då använder jag en statestik kod så jag kan se hur många besökare jag har haft sedan jag la upp denna koden. Och på denna sidan kan du hemta den; http://susnet.se/tjanster/



Mvh ^^

2009-01-06 @ 11:58:38
URL: http://alatariiel.blogg.se/
Postat av: Fredrik *Frisören

skit också!

2009-01-06 @ 12:06:27
URL: http://fredrikfredrik.webblogg.se/
Postat av: Ellen [Alatariiel]

SVAR: Haha ;D. Jaha okej, det är bara att söka typ "Snö flingor javascript" på google.se så kommer det upp en massa hahaha så det är ganska enkelt att få fram koder ;)

2009-01-06 @ 14:02:05
URL: http://alatariiel.blogg.se/
Postat av: Minaya

En hel del hockey för dig har jag förstått, haha har själv inte så bra koll på det!!



Du, vilken underbar kommentar att läsa så här på em. Det värmer mkt och jag blev jätte glad av att höra det! :-)



Jag har jobbat så fruktansvärt hårt nu och har kommit sååå nära nu.. I can smell it!! haha



Den 29e jan smäller det. Då har jag release.. antagligen en fest också någonstans, om du är över 18 år så är du välkommen. jag postar mer info senare. :-)



Kram

2009-01-06 @ 14:02:08
URL: http://minaya.blogg.se/
Postat av: Tobias

Oj kanada måste vart bra!!

2009-01-06 @ 14:11:03
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/
Postat av: Minaya

haha.. festen blir i Stockholm. haha



jag har spelat handboll i in ungdom! :-) Det närmaste jag kommer sport!

2009-01-06 @ 14:25:25
URL: http://minaya.blogg.se/
Postat av: Max

Okej, äsch kolla vilken som hehe(A).



jo kan förstå det på det mina kompisar sa idag!



2009-01-06 @ 20:43:15
URL: http://maxtorstensson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0