2009-01-03
23:22:34

Körslaget


Idag var det dags för del 3 av Körslaget. Efter sex framträdanden, lottodragning, snabbgenomgångar och röstningstid kom resultatet fram, och idag var det
Team LaGaylia (Sundsvall) som fick lämna programmet.



Vi kör en genomgång på körerna i den ordning de uppträdde idag.

Team Magnus - Lets get the party started
Tre stycken solister som sjöng verserna och en något förändrad refräng var Magnus vapen den här kvällen. Jag tyckte själv att det var sådär, för man ska inte förändra alltför mycket på refrängen, för det är det som folk känner igen.. Som avslutning lyckades han även få till en "skandal", där en av körmedlemmarna slet av sig sina byxor och stod i enbart underkläder med BORÅS upptryckt på rumpan ;)

Team LaGaylia - Kiss
Fyra solister, men de sjunger bara små korta delar, så det blir inte uttråkat. Dessutom har LaGaylia lyckats framhäva texten bra i låten, och fått kören att agera efter vad de egentligen sjunger. Den här kören har dock fått för sig att man ska lägga in hejaramsor i låtarna, så den här gången kom "He-e-eja, heja Norrland, heja" i slutet på låten. Det tycker jag förstör lite av deras i övrigt alldeles utmärkta nummer.

Team Erik - Apologize
Endast två solister, och en bra tryck i sången är enligt mig en bra förklaring på dagens framträdande. Erik har gjort ett vågat låtval, då alla andra väljer klassiker kör Erik på nytt. Sammantaget blir det en väldigt känslosam låt, och jag sätter ett stort plus för den manlige solisten, medan den kvinnlige får ett litet minus. Framträdandet är trots det ett av de bättre för dagen!

Team Nanne - Black or white
I princip två körer och två solister, då tre tjejer skapade en egen kör i kören på scen. Detta var enligt mig det bäst synkroniserade och till agerandet det bästa framträdandet för dagen. Nanne spelade på ett säkert kort, en gammal klassiker som många känner igen. Dock gjorde hon en intressant grej i arrangemanget, där hon helt plötsligt fick till en rap innan sista refrängen.

Team Wells - Deadringer for love
Robert ställer upp med den mest taggade kören för dagen, med ett flertal solister som gör enstaka korta framträdanden. Det här är en körinsats på hög nivå, och man märker av Roberts mångåriga musikkarriär. Kören börjar på två sidor, män och kvinnor, och sjunger första versen och refrängen, sedan går de ihop och bildar en kör med action och en intensitet som de var ensamma om ikväll.

Team Hanna - Don't stop me now
Ytterligare en bra körinsats, men i det här framträdandet gör Charles "Chulle" en grymt bra solosång också. Helt rätt val av Hanna att sätta honom på den rollen i den här låten. Tillsammans i kören får de låten att bli väldigt mäktig, då det är lugnt i vissa partier och sedan drar hela kören igång och det blir riktigt bra sång :) En av favoriterna!



Slutligen skulle jag avslöja min favorit, men det är så svårt att välja.. Jag väljer tre av de kvarvarande körerna, som jag tycker gör ett bättre jobb än de övriga. Dessa är:
  • Team Erik - han vågar satsa på nya låtar, och hans kör hänger på idéerna och gör de till riktiga körsånger..
  • Team Wells - erfarenheten lyser igenom, och det är inget snack om att kören är den mest taggade..
  • Team Hanna - hon väljer lite ovanligare låtar, men de är fullt anpassade till kören som gör dem perfekt..

Kommentarer
Postat av: ARKIE

Jo jag sjöng i Lagaylias kör,jag tycker att VI gjorde ett super nr med KISS har inte förstått än Varför vi åkte ut den Gången.Det fanns andra som var mycke sämre,(Mangus kör T.ex)Jaja det är ju Svenska folket som ska rösta,Borde Ha en En Jury

Nästa ÅR. Skulle bli mer Rättvist Vilka som Är verkligen BRA! ARKIE/Whit the Guitar/LONG LIVE ROCKNROLL.

2009-07-12 @ 11:52:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0