2009-01-21
21:05:20

Ketchup är överskattat

Antar att jag kommer få en hel del kritik för detta inlägget, men detta är min blogg och mina åsikter :D

Anledningen till att jag skriver detta är Blondinbellas senaste inlägg, länk, där hon anser att ketchup är underskattat. Som ni säkert förstod från rubriken håller jag inte riktigt med..
Ketchup är ett substitut, en fejkprodukt, för vanlig tomatsås. Ketchup innehåller färgämnen, lite olika E202 och annat skit som man inte ens vet vad det är, och sen en massa socker. Varför kan man inte bara hålla sig till vanliga, färska tomater som går att köpa i affären? Mosa dem och krydda lite istället, så får man både nyttigare och godare mat.

Tyvärr är vårt samhälle alldeles för färdigproducerat, det är Mamma Scan som tagit över matlagningen i Sverige. Väldigt tråkigt, eftersom de flesta klagar på att befolkningen bara blir mer och mer överviktiga, vilket leder till miljardstora kostnader för samhället varje år. Hade folk istället för att klaga lagat ordentlig mat hemma, utan att köpa färdigproducerat, hade den trenden troligtvis minskats.



Ett annat effektivt sätt är att laga skolmat till hela Sverige, för med den matkvalitén hade inte många blivit överviktiga. Jag känner själv att jag inte presterar lika bra på träningar nu, som när jag hade med egen mat till skolan, tyvärr. Idag var ett undantag, med ordentligt kryddad och faktiskt riktigt god mat. Förmodligen är det dock bara mattanterna som råkat tappa kryddorna vid tillagningen ^^

Kommentarer
Postat av: Liiiiiiinnn

Snillet snackra?

2009-01-22 @ 19:51:59
URL: http://linnvarnamnet.bloggagratis.se
Postat av: EllaMarie, 15 år och gravid.

Håller med dig om det där med ketchup.. är rätt onödigt! Jag äter bara ketchup om jag äter hamburgare, pommes eller korv med bröd. (korv äter jag mkt sällan.. urschxD). På pasta är det godare med någon annan sås :) havregrädde och bacon sås är gott. Äggula på pasta är super gott:D Inte behövs ketchup till sånt.



Min skolmat är god faktiskt :)

2009-01-25 @ 00:21:54
URL: http://ellamarie.blogg.se/
Postat av: L

Jag håller med tyvärr lever jag inte som jag borde då jag äter på mitt jobb när jag inte hunnit äta innan. Jag jobbar hos en familj på en man och två barn. I kylen finns det färdiga pannkakor, färdiga plättar osv osv. Jag äter ju aldrig det själv som tur är men de är vad de är vana vid att äta så jag tar motvilligt fram de där färdigstekta och inplastade pannkakorna för det är vad han köper hem till sina barn. Han har även en massa annat som är färdiglagat packiterat på något sätt. De dagar jag äter där försöker jag äta något jag kan laga själv. Som tex någon form av pasta. Men det är inte alltid det går.

2009-01-27 @ 13:08:52
URL: http://luciaisraelsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0