2009-01-23
19:44:50

Byta teckensnitt

Fick ytterligare en fråga av Sandra, där hon undrade var och hur man ändrar teckensnittet till något man själv vill ha. Ska försöka förklara detta nu.



Som jag har berättat tidigare är det stilmallen som ska ändras när det gäller att ändra teckensnitt.

I blogg.se's stil- och kodmallar är menyn skriven mellan taggarna <div class="nav"> och </div>. Detta innebär att det som justerar teckensnittet där är just de delarna i stilmallen som heter någonting med .nav.

I min kodmall, och jag antar att det ser likadant ut i många andra (om inte alla), finns dessa olika formateringarna:
  • .nav
  • .nav ul
  • .nav li
  • .nav li a
  • .nav li a:hover
Som jag förklarat i tidigare inlägg styr dessa olika saker, där ul och li har med punktlistor att göra, och a och a:hover med länkar. Dock gäller samma sorts formatering här som med all annan ändring av text.



Jag antar att det härifrån är ganska lättförståeligt att ändra, men jag gör gärna tillägg i guiden om någon känner ett behov av det. Skriv en kommentar och berätta det för mig, så fixar jag det omgående.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0