2009-02-02
23:49:28

Studiebesök - Ringhals

Ont om inlägg idag, men jag har haft fullt upp. Hade tyska i morse, enligt schemat, och vid 11 var det dags att hoppa in i bussen som skulle köra oss till Ringhals, Sveriges största kärnkraftverk, för ett studiebesök.

Frågesport på vägen upp, med lite kontrollfrågor från en genomgång vi haft förra veckan. Klarade 10/13 frågor, och kom delad 3a, så jag är nöjd :). Tänkte att ni kunde få svara på utslagsfrågan här i bloggen:

Vad har plutonium-228 för halveringstid?
(Det är bara tråkigt om ni söker rätt på svaret, utan gissa. Det är ändå ingen tävling.)



Det var ett intressant besök på Ringhals, med en bra guide som förklarade hur allting fungerade. Föreläsningen som vi fick förra veckan gjorde också stor nytta för förståelsen väl där.

På bilden visas en kärnreaktor i genomskärning, med alla säkerhetsbarriärer. Totalt finns det sex stycken, som tillsammans lyckas stoppa 99% av ett utsläpp vid en stor olycka. Det kändes riktigt säkert, med tanke på att det först är ett lager med plåt runt själva bränslet, sedan ett metallrör, 20 cm stål, 1 meter betong och därefter ytterligare två steg innan den farliga strålningen når ut till människorna runt omkring.

En annan sak som gjorde att det hela kändes ytterligare lite säkrare, var att de tekniker som utbildade sig med den nyaste tekniken, inte på något sätt kunde lyckas åstadkomma en härdsmälta (likt Tjernobyl) från kontrollrummet. Detta har de försökt i den identiska simulatorn som vi även fick besöka.



Min handbollstränare blev på skämthumör när jag berättade för honom att jag var på Ringhals, och så fick jag följande svar via SMS:
"Ringhals? Då kommer du extra laddad till träningen ikväll :)"

Otroligt dåligt egentligen, men var tvungen att ta med det. När jag ändå pratar om min handbollstränare, så slår jag ett slag för hans blogg på Laholms Tidning [länk] och även för det senaste matchreferatet, från matchen igår [länk].

Kommentarer
Postat av: Heyli

hehe jag är kass på att förklara men kolla in bilden, skickar en länk i mailfältet. du ser ju skillnaden! mera jämna bokstäver i explorer, inte så.. eh.. hackigt som i firefox :p plus att överskrifterna i fetstil kladdar ihop i firefox..

2009-02-03 @ 00:49:25
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Heyli

japp det är samma dator! knepigt va? skittråkigt att designa när det ser ut så, man får ju typ ont i ögonen av att titta för länge på de! men har du nåt tips på vad man kan göra åt det..?

2009-02-03 @ 00:56:35
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Heyli

vet inte vad jag har för version, men har testat att uppdatera förut men hände inget förutom att explorer började sega, stänga ner sig själv mm.. skumt det med med tanke på att det var firefox jag grejade i.

2009-02-03 @ 01:13:40
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: | Malin |

:p Sv: Jo jag vet att jag har en massa saker kvar att ändra, har bara inte lust och tid just nu. Bildlänken, en massa andra länkar och bla bla bla :)

2009-02-03 @ 12:23:58
URL: http://malinsofiacalmebring.blogg.se/
Postat av: Heyli

nä jag vet inte heller. är nog min dator som är lite knäpp bara :p

2009-02-03 @ 14:16:55
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: JOHANNAA

jag vet inte riktigt vad jag vill ha hjälp med, tycker bara min blogg ser så enkel ut om du fattar vad jag menar:)

2009-02-03 @ 16:42:53
URL: http://dasjohanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0