2009-12-28
17:56:38

Vecka 1

Klockan 06:30 den 27 juni lämnade jag mitt rum med en del packning för att åka in till Laholm station och därifrån påbörja min resa mot Skövde och mina knappt 11 månaders värnplikt. Tågresan gick bra, och i Göteborg stod jag och väntade på värnpliktsbussen tillsammans med ett tiotal andra. Den resan gick inte lika bra, vi missade personerna i Alingsås som skulle hoppa på, så vi fick vända tillbaka och hämta dem..

Väl framme i Skövde inleddes veckan med upprop, uthämtning av samtlig materiel och en massa regler. Vi fick också reda på våra rättigheter och skyldigheter som värnpliktiga. I övrigt gick veckan åt till att lära sig hur lumpen är i alla möjliga bemärkelser, främst marsch och förhållningssätt till högre befäl. Dessutom fick vi ut våra AK5 Ceasar (AutomatKarbin 5 modell 3) efter att samtliga blivit godkända på säkerhetsgenomgången samt provet.

Prov inom Försvarsmakten är inte samma sak som prov i t.ex. skolan. När det gällde skolprov fanns det olika gränser för olika betyg, medan man i Försvarsmakten endast har en gräns. Den är godkänd, och ligger för enkelhetens skull på alla(!) rätt.


Mina härliga logementskamrater!

Redan första helgen, till våra befäls stora fasa, fick vi åka hem i uniform. Jag tror att det är den enda gången som majoriteten av vårt kompani har åkt hem i den. Självklart var jag en av de, men på grund av min långa restid är det inget som händer så ofta, utan det blev första och sista helgen det här året.

 


Det här är tänkt att bli en liten serie med inlägg, där jag nu i efterhand berättar om första halvåret, och sedan under nästa år kommer uppdatera lite oftare och "live". Missa inte att följa min lumpen-resa,
följ bloggen med bloglovin'.


Kommentarer
Postat av: Erica,

låter spännande! kul med dessa uppdateringar!

2009-12-30 @ 11:20:12
URL: http://donotpanic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0