2009-03-04
19:54:11

Lägg till en footer, version 2

Jag har fått in många kommentarer på mitt inlägg om hur man lägger till en footer. De flesta handlar om att folk inte riktigt har förstått hur man gör, eller att det uppstått problem under tiden.

Nu har jag dock kommit fram till en lösning som gör att man slipper alla dessa problem. Fördelen är att det enda stället som kräver justeringar är stilmallen. Här kommer den:



1. Först och främst behöver du en bild. Den ska såklart vara lika bred som den del på bloggen du vill skapa en footer för.

2. Ladda upp bilden på bloggen, och ta reda på vilken länkadress den har.

3. Gå till din stilmall, och leta upp den del av bloggen som footern ska vara på, t.ex. #content eller #side.

4. Leta upp raden som heter "background". Där kan det t.ex. stå: background: #FFFFFF; (en helt vit bakgrund)

5. Nu ska du lägga till följande på raden: background: #FFFFFF *url("länkadressen till din bild") no-repeat bottom left*;

Nu återstår en sak att justera...

6. Leta upp raden som heter "padding", fortfarande under samma del i stilmallen. Hittar du den, går du till punkt 7a. Annars är det punkt 7b som gäller.

7a. Nu lägger du till bildens höjd i pixlar (t.ex. 100px) till den tredje siffran där.
Ex: padding: 10px 5px 20px 0px; (du ska alltså justera den fetmarkerade delen)

7b. Lägg till följande på raden under background:
padding: 0px 0px 100px 0px; (där den fetmarkerade texten är detsamma som bildens höjd)

8. Nu har du klarat av hela guiden, och förhoppningsvis ser din footer ut precis som du vill att den ska se ut.



Innan jag publicerade den här guiden har jag testkört den på Dino som hade sin footer klar efter endast fem minuter.. Detta efter att ha läst igenom guiden två gånger. Så det tipset lämnar han även till er.

Kommentarer
Postat av: Viktoriae

Ah, det här har jag funderat på hur man gör och nu har jag lärt mig det, tack så mycket!:)

2009-03-20 @ 10:56:05
URL: http://viktoriae.blogg.se/
Postat av: Hanna

Okej, tack!

2009-03-29 @ 12:05:09
URL: http://vibyflickan.blogg.se/
Postat av: Emma

Hej! Jag har lite problem med min design och jag blev tipsad att fråga dig. Och jag undrar hur jag flyttar min content så att den hamnar där jag vill för nu har den hamnat helt snett.

Tacksam för svar.

2009-04-06 @ 16:49:05
URL: http://emmaacarlberg.blogg.se/
Postat av: Camilla Pettersson

En fråga min design är väldigt konstig i Explorer..

Den vänstra sidan har hoppat ut en bit..



Inte med Fire Fox.. min designer vet inte heller?



Tänkte bara höra om du vet hur man gör för att få till helheten på bloggen??



Tacksam för svar även om du inte kan svaret..



Annars har du en rak och tydlig komunikation i din blogg och det gillar jag,,



Så hjälp mej snälla!!

hälsningar Camilla

2009-05-06 @ 21:15:22
URL: http://dannelina.blogg.se/
Postat av: ¤Evaneseè



Hej igen!

Hittade din andra guide.

Har fått in min footer men problemet är att den inte går ut hela vägen i kanterna av content?

Ändra jag på padding ( förutom höjden ) ökar avståndet mellan content och side.

Tips?

2009-09-13 @ 18:34:03
URL: http://egosidan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0